Tatra 148 (1969-1982)

V roce 1969 byla zahájena výroba ověřovací série modernizovaného vozu s označením T 148. Tato řada byla vyvinuta jako inovační stupeň typové řady T 138, kterou celou nahradila a v mnoha variantách také rozšířila. Konstruktéři si dali za cíl uspořit jednu generální opravu, tzn. odstranění některých poruch T 138, zvýšit výkon motoru, přepravní rychlost, spolehlivost ... Všechny typy automobilů T 148 (s výjimkou návěsového tahače 4 x 4) jsou třínápravové, s trvalým pohonem obou zadních náprav a možností přiřazení pohonu přední nápravy a mají uzávěrky nápravových diferenciálů.

Automobily T 148 mají "typický tatrovácký bezrámový podvozek" páteřové konstrukce, jehož základní soustavu tvoří jednotlivé skříně náprav a převodovek spojených přírubami s mezikusy. Podvozek začínal rozvodkou přední nápravy, pokračoval nosnou rourou k přídavné převodovce, pak následovala další část nosné roury až k první zadní nápravě, zadní mezikus a druhá zadní náprava. Přední nápravu tvoří rozvodka a dvě nezávisle odpružené polonápravy. Za přední nápravou byl umístěn v centrální rouře pro TATRU typický čelní diferenciál se čtyřmi satelity. Zadní nápravy jsou tvořeny rozvodkami a nezávisle odpruženými polonápravami, podobně jako u přední nápravy. Obě nápravy jsou trvale poháněny hnacím hřídelem, který vychází z převodovky a je ukryt v centrální rouře. Před oběma nápravami v centrální rouře jsou umístěny čelní diferenciály se šesti satelity. Diferenciály bylo možno vyřadit z činnosti elektropneumaticky tlačítkem na přístrojové desce. Novinkou oproti T 138 byl mezinápravový diferenciál, který byl také vypinatelný tlačítkem na přístrojové desce. Pružení přední nápravy zajišťovaly dvě podélně uložené torzní (zkrutné) tyče, obě zadní nápravy byly odpérovány podélně uloženými půleliptickými pery. U tahačů bylo odpérování jedné zadní nápravy řešeno pomocí dvou podélně uložených torzních tyčí.

Vznětový, vzduchem chlazený, do "V" uspořádaný osmiválcový motor řady T 928 byl značně modernizován a dostal nové označení T2-928E. Změnil se zdvih z původních 130 mm na 140 mm, vrtání 120 mm zůstalo nezměněno. Celkový zdvihový objem se zvětšil na 12 667 cm3. Maximální výkon stoupl na 212 koní při 2 000 otáčkách za minutu. Různá provedení automobilu měla různé motory, které byly konstrukčně stejné, avšak např. vojenské verze se lišily provedením vstřikovacích čerpadel (výkonnostní nebo omezovací regulátor). Vojenské verze měly také úpravu motoru, která umožňovala provoz na různá paliva (benzín, letecký benzín) a v kabině měly namontováno zařízení, které sloužilo ke vstřikování lehce zápalné směsi do sacího potrubí a usnadnilo se tak startování motoru v zimě. Na boku byl stejně jako u T 138 namontován vypinatelný chladič oleje.

Spojka byla suchá, dvoukotoučová, hydraulicky ovládaná, námahu řidiče snižoval vzduchotlakový posilovač.

Převodovka je s motorem spojena kloubovým hřídelem, který se skládal ze dvou dílů, čímž se usnadnila demontáž, ale tento způsob uložení byl nutný vzhledem k tomu, že motor je pružně uložen. Hlavní převodovka je namontována za kabinou nad centrální rourou a svou zadní částí je připevněna k přídavné převodovce. Ozubená kola v převodovce mají šikmé ozubení, převodovka je pěti stupňová. Ozubená soukolí jednotlivých rychlostních stupňů jsou ve stálém záběru. Druhý až pátý stupeň jsou jištěny blokovou synchronizací, usnadňující řazení. Většina vozidel byla vybavena pomocným pohonem, který byl vyveden právě z převodovky. Pohon byl zpřevodován buď do rychla, nebo do pomala. Přídavná převodovka je přírubami spojena s centrální nosnou rourou. Má dva převodové stupně, a to normální (silniční) a redukovaný (teréní). Tyto dva stupně téměř přesně půlí pět stupňů v hlavní převodovce, takže k dispozici bylo 10 plynule odpřevodovaných stupňů pro jízdu vpřed a dva vzad. Řazení přídavných převodových stupňů se provádělo opět kroužkovou objímkou na řadicí páce, řazení se provedlo elektropneumaticky po sešlápnutí spojky.

Řízení bylo šnekové, se dvěma kolíky. Posilovač,byl stejný, jako u T 138. Do okruhu posilového řízení bylo začleněno i sklápění náhradního kola, umístěného za kabinou řidiče.

Provozní brzdy byly dvouokruhové, vzduchotlakové, působily na všechna kola. Nouzová a parkovací brzda působila na poháněná kola (i na přední, pokud byl zaplý pohon přední nápravy). Poslední brzdou byla odlehčovací, motorová, která sloužila k přibržďování automobilu při jízdě z táhlých klesání.

Kabina se od typu T 138 moc nelišila, jiné byly jen přední blatníky a celá přední kapota. Stejně, jako u předchůdkyně, i zde bylo možno kabinu vytápět nezávislým naftovým topením, kterým se však také mohl v zimě nahřívat studený motor před startem. Speciální verze v úpravě Arktik měly lépe izolovánu kabinu proti unikání tepla, zlepšeno bylo i topení.

Provoz v terénu byl zajištěn díky dostatečné světlé výšce 290 mm, na otočení postačoval průměr 18,5 m, objem nádrže se zvětšil na 200 litrů nafty, na vozy byly obouvány pneumatiky 11 x 20.

T 148 S3 - třístranný sklápěčkový automobil slouží hlavně pro přepravu sypkých hmot a zeminy o maximální hmotnosti užitečného zatížení 15 200 kg. Sklápěcí zařízení je hydraulické s čerpadlem poháněným motorem automobilu přes pomocný pohon montovaný v bloku s hlavní převodovkou a umožňuje rovněž sklápění připojeného přívěsu. Automobil utáhne na pevných vozovkách jeden nebo více přívěsů do celkové hmotnosti jízdní soupravy 38 000 kg.

T 148 S1 - jednostranný sklápěčkový automobil s maximálním užitečným zatížením 15 340 kg slouží pro přepravu různých nákladů, hlavně zeminy a sypkých hmot. Sklápěcí zařízení je hydraulické s čerpadlem poháněným poháněným motorem automobilu přes pomocný pohon montovaný v bloku s hlavní převodovkou. Celokovová korba o obsahu 9 metrů krychlových se sklápí pouze směrem dozadu.

T 148 VS1 - vysokozdvižný sklápěčkový automobil je určen pro přepravu různorodých, převážně sypkých materiálů o maximální hmotnosti užitečného zatížení 9 360 kg. Předností tohoto typu je jeho víceúčelové využití, přičemž přepravovaný náklad může být sklápěn od základní polohy sklápěcí plošiny až do výšky 3 930 mm. Sklápěcí zařízení je opět hydraulické s čerpadlem poháněným motorem automobilu přes pomocný pohon montovaný v bloku s hlavní převodovkou. Sklápěcí plošina o obsahu 6 metrů krychlových se sklápí pouze směrem dozadu.

T 148 V - tento typ má valníkovou karosérii o ložné ploše 14, 2 metrů čtverečních, je vybaven třímístnou budkou pro řidiče a osádku a slouží pro přepravu různých druhů nákladu. Jeho jízdní vlastnosti vyniknou zejména při překonávání těžších terénů. Maximální užitečná hmotnost 14 580 kg a zatížený automobil ( o celkové hmotnosti 24 540 kg ) utáhne na pevných vozovkách přívěsy až do celkové hmotnosti jízdní soupravy 38 000 kg.

T 148 VNM - má valníkovou karoserii o ložné ploše 11, 45 metrů čtverečních a slouží k přepravě nákladu o užitečné hmotnosti 13 000 kg nebo k přepravě nejvýše 40 osob. Krycí plachta valníkové karoserie se dá podle potřeby ustavit ve dvou různých výškách od podlahy plošiny. Automobil je vybaven navijákem o maximální tažné síle 58, 8 kN (6 000kp) a osmiválcovým motorem, umožňujícím provoz na různá paliva. Zatížený automobil ( o celkové hmotnosti 23 500 kg ) utáhne přívěsy až do celkové hmotnosti jízdní soupravy 38 000 kg.

T 148 NTt 6x6 - tahač určený na tahání návěsových souprav. Je dimenzován pro tah návěsu o maximální přípojné celkové hmotnosti 28 620 kg při zátěžné hmotnosti v místě točnice 10 000 kg. V případě jiného druhu točnice je dovolena zátěžná hmotnost v místě točnice 12 260 kg. T 148 NTPt - je navíc vybaven vývodem pomocného pohonu z hlavní převodovky. T 148 NTPst - je navíc vybaven hydraulikou pro sklápění návěsu.

T 148 NTt 4x4 - dvounápravový návěsový tahač se stálým pohonem zadní nápravy, s možností zařazení pohonu přední nápravy a uzávěrek nápravových diferenciálů. Celková maximální hmotnost jízdní soupravy je 30 000 kg při maximální zátěžné hmotnosti na točnici 7 500 kg.

T 148 PPRH S3 - automobilový podvozek o pohotovostní hmotnosti 9 300 kg se spodním pevným a horním výklopným rámem. Sklápěcí zařízení je hydraulické, s čerpadlem poháněným motorem automobilu přes pomocný pohon montovaný v bloku s hlavní převodovkou a umožňuje vyklápění nákladu na obě strany a směrem dozadu. Nosnost podvozku je 15 240 kg a utáhne přívěsy až do celkové hmotnosti jízdní soupravy 38 000 kg. Je vybaven motorem T2-928-1 E.

T 148 PPR S3 - automobilový podvozek o pohotovostní hmotnosti 8 700 kg se spodním pevným rámem a úplným sklápěcím zařízením, umožňujícím vyložení nákladu do tří stran. Sklápěcí zařízení je hydraulické, s čerpadlem poháněným motorem automobilu přes pomocný pohon montovaný v bloku s hlavní převodovkou a umožňuje rovněž sklápění přívěsu. Nosnost podvozku je 15 800 kg a utáhne přívěsy až do celkové hmotnosti jízdní soupravy 38 000 kg. Je vybaven motorem T2-928-1 E, v provedení "extra" byl dodáván s motorem T2-928-19 E, nosnost podvozku je 17 300 kg.

T 148 PPRH 32 - automobilový podvozek o pohotovostní hmotnosti 9 300 kg se spodním pevným a horním výklopným rámem. Sklápěcí zařízení je hydraulické, s čerpadlem poháněným motorem automobilu přes pomocný pohon montovaný v bloku s hlavní převodovkou a umožňuje vyložení nákladu pouze dozadu. Podvozek je vybaven vývodem pomocného pohonu z přídavné převodovky. Nosnost podvozku je 12 700 kg a utáhne přívěsy o maximální celkové hmotnosti 16 000 kg. Podvozek je vybaven motorem T2-928-15 E.

T 148 PPR 20 - automobilový podvozek o pohotovostní hmotnosti 8 500 kg se spodním pevným rámem a s vývodem pomocného pohonu z hlavní převodovky s převodovým poměrem 1 : 0,8. Nosnost podvozku je 17 500 kg a maximální hmotnost automobilu 26 000 kg. Je vybaven motorem T2-928-15E.

T 148 PPR 14 - automobilový podvozek o pohotovostní hmotnosti 8 500 kg se spodním rámem a vývodem pomocného pohonu z přídavné převodovky. Nosnost podvozku je 16 040 kg a utáhne přívěsy až do celkové hmotnosti jízdní soupravy 38 000 kg. Je vybaven motorem T2-928-1 E. V provedení "extra" má automobilový podvozek nosnost 17 500 kg a je vybaven motorem T2-928-19 E.

T 148 P3 - automobilový podvozek bez rámu, se dvěma příčníky pro upevnění nástavby. Pohotovostní hmotnost podvozku je 7 800 kg, nosnost 16 470 kg. Je vybaven motorem T2-928-1 E. V provedení "extra" má podvozek nosnost 18 200 kg a je vybaven motorem T2-928-19 E.

T 148 PP7 - automobilový podvozek bez rámu, se dvěma příčníky pro upevnění nástavby a s vývodem pomocného pohonu z přídavné převodovky. Pohotovostní hmotnost podvozku je 7 800 kg, nosnost 18 200 kg. Je vybaven motorem T2-928-1 E. V provedení "extra" byl dodáván s motorem T2-928-19 E.

T 148 PP11 - automobilový podvozek bez rámu, se dvěma příčníky pro upevnění nástavby. Pohotovostní hmotnost podvozku je 7 800 kg, nosnost 16 740 kg. Na vývodu pomocného pohonu z hlavní převodovky je namontováno olejové čerpadlo. Podvozek je vybaven motorem T2-928-1 E.

T 148 PP5 - automobilový podvozek bez rámu, pohotovostní hmotnost 7 800 kg, hlavní převodovka má vývod pomocného pohonu a je vybavena výměníkem tepla pro chlazení olejové náplně převodovky a pomocného pohonu. Nosnost tohoto podvozku je 11 200 kg a byl dodáván s motorem T2-928-1 E.

T 148 PP4 - automobilový podvozek bez rámu, se dvěma příčníky pro upevnění nástavby. Hlavní převodovka má vývod pomocného pohonu. Přídavná převodovka je vybavena neutrálem blokujícím zapínání pomocného pohonu z hlavní převodovky. Pohotovostní hmotnost podvozku je 7 800 kg, nosnost 16 700 kg. Dodával se s motorem T2-928-15 E.

T 148 PP6 - automobilový podvozek bez rámu, se dvěma příčníky pro upevnění nástavby. Hlavní převodovka je vybavena vývodem pomocného pohonu a namontovaným olejovým čerpadlem. Pohotovostní hmotnost podvozku je 7 800 kg, nosnost 16 740 kg. Byl dodáván s motorem T2-928-1 E.

T 148 PPR 15 VNM - automobilový podvozek o pohotovostní hmotnosti 10 500 kg se spodním rámem a navijákem o maximální tažné síle 58, 8 kN ( 6 000 kp ). Nosnost podvozku je 13 000 kg a utáhne přívěsy až do celkové hmotnosti jízdní soupravy 38 000 kg. Je vybaven motorem T2-928-16 E.

T 148 PP 35 - automobilový podvozek bez rámu, se dvěma příčníky pro upevnění nástavby. Hlavní převodovka je vybavena vývodem pomocného pohonu, přídavná převodovka je opatřena neutrálem. Pohotovostní hmotnost podvozku je 7 800 kg, nosnost 16 740 kg. Byl dodáván s motorem T2-928-15 E.

Výroba nabíhala postupně od roku 1969, nejvíce kusů se vyrobilo v r. 1982, celkem 14 128. Produkce byla ukončena v úterý 14. prosince 1982, kdy sjel z výrobní linky poslední typ s označením T 148. Celkem se v Kopřivnici vyrobilo 113 647 těchto dodnes velmi dobře sloužících automobilů. Z tohoto počtu bylo 63 700 vozů vyexportováno do 43 zemí pěti kontinentů. Nejvíce vozů tradičně odebral bývalý SSSR.

sklápěče

jednostranné (T 148 S1)

třístranné (T 148 S3)

valníky

civilní, vojenské (T 148 V, VN, L, N)

podvozky

vojenské nástavby (T 148 PPR 20, PPR15, PP6 ...)

jeřáby

autobagry

cisterny

speciální nástavby

vyprošťovací vozidla

hasičské nástavby

požární žebříky

vysokozdvižné plošiny

hasičské cisterny

tahače

dvounápravové (T 148 NTt 4 x4)

třínápravové (T 148 NTt 6 x 6)

 

Zpět na stranu "TATRA 148"