Tatra 163 - Jamal (1998 - dodnes)

Jamal znamená, že se Tatra opět po dlouhých 15 letech vrací zpět ke klasickým kapotovým vozům. Tento typ si pomalu, ale jistě začíná získávat oblibu především u řidičů jezdících v těžkých terénních podmínkách (bohužel, více v zahraničí než u nás). Po rozsáhlých provozních zkouškách bylo konstatováno, že Jamal je úspěšným nástupcem řady vynikajících terénních vozidel značky Tatra. Řidiči velmi kladně hodnotili nízkou hladinu vnitřního hluku v kabině, pohodlí a velmi pohodlné nastupování a vystupování z vozidla. Známkou výborně byla hodnocena průchodivost bořivým terénem, která je mnohem lepší než u starších typů.

První prototyp Jamalu vznikl v roce 1996 a poté prošel náročnými zatěžkávacími zkouškami. V květnu 1997 byl v dílnách Tatry postaven druhý prototyp, to už byla finální verze označená jako Tatra 163. Tento druhý kousek se zkoušel především na Sibiři. V červnu 1998 byl postaven třetí kus, na který začíná navazovat sériová výroba. V témže roce Jamal absolvoval veškeré potřebné homologační a schvalovací zkoušky u státní zkušebny v Dimitrově. Následovala stavba tzv. "legislativního vozidla", tj. vozidla, které splňuje všechny evropské normy pro vozidla určená k provozu na pozemních komunikacích v České a Slovenské republice. Od původního prototypu se "legislativní Jamal" lišil kratší kapotou.

Jakmile odklopíte lehounkou kapotu ze sklolaminátu, naskytne se Vám úžasný pohled na krásně vzhledově a funkčně upravený osvědčený vzduchem chlazený osmiválcový motor značky Tatra, typu T3B - 928 - TMK.60. Válce jsou uspořádány do "V", palivo je dopravováno do válců přímým vstřikem, vrtání 120 mm, zdvih 140 mm a zdvihový objem je 12 667 cm3. Motor je přeplňován jedním turbodmychadlem, je opatřen mezichladiči plnícího vzduchu a uživateli poskytuje největší výkon 255 kW při 1800 ot.min-1a točivý moment 1 560 N.m při 1 200 ot.min-1. Tatra zvolila pro Jamal velmi zvláštní charakteristiku průběhu točivého momentu. Při jízdě do kopce, kdy Vám klesá rychlost, narůstá točivý moment, což je přesně to, co je při jízdě do kopce potřeba. Nejhospodárnější režim motoru je mezi 1 000 a 1 500 ot.min-1 (tzv. zelené pole).

Na motor navazuje jednokotoučová suchá spojka o průměru 430 mm s membránovou pružinou, ovládaná hydraulicky se vzduchovým posilovačem.

Vozidlo je vybaveno desetistupňovou plně synchronizovanou převodovkou Tatra 10TS160 s posilovačem. Jednotlivé půlstupně (splity) se řadí elektropneumaticky předvoličem na řadicí páce. Kulisa má tvar dvojitého H. Přídavná sestupná převodovka Tatra 2.30 TRK je dvoustupňová, řaditelná za klidu.

Pomocný pohon vyvedený z převodovky s hydrogenerátorem UN 100 je určený na sklápění korby.

Podvozek je klasické tatrovácké koncepce. Tvoří ho páteřový rám, který ukrývá všechny důležité hnací skupiny - tři nápravové diferenciály, jeden mezinápravový.

Přední náprava je odpružena zkrutnými tyčemi spolu s teleskopickými tlumiči, které při jízdě poskytují maximální komfort pérování. Je poháněná, s výkyvnými polonápravami. Maximální zatížení přední nápravy je 7, 5 tuny. Pohon lze v případě jízdy na kvalitním povrchu vypnout.

Zadní nápravy Poháněné s výkyvnými polonápravavmi a s redukcemi v kolech. Nápravové diferenciály poháněné přes mezinápravový diferenciál. Diferenciály jsou opatřeny uzávěrkou. Pérování je zajištěno pomocí kombinace listových pružin a vlnovcových vzduchových vysokotlakých vaků. Tím je eliminován na minimum odklon zadních polonáprav od vozovky. Maximální zatížení - 2 x 13 tun.

Brzdová soustava má čtyři na sobě nezávislé systémy. Provozní brzda je dvouokruhová, přetlaková působicí na všechna kola. Nouzová s pružinovými brzdovými válci působící jen na kola zadních náprav. Parkovací - pružinové válce zadních náprav. Jamal je vybaven motorovou brzdou s klapkou výfuku. Průměr brzdových bubnů je 410 mm, šířka obložení je vpředu 180 mm, vzadu 200 mm. Brzdy mají klínový rozvírač Perrot se samočinným seřizováním čelistí a protiblokovací systém ABS.

Řízení levostranné s monoblokovým posilovačem.

Nastupování do kabiny je velmi pohodlné díky vzorně navrhnutým schodům. Kabina je útulná, velmi dobrý dojem dělá vzduchem odpružené, v mnoha směrech nastavitelné sedadlo řidiče. Volant je možno též nastavit přesně podle toho, jak řidiči nejlépe "padne do ruky". Kabina je celá čalouněná včetně zadní stěny. Podlaha je rovná bez motorového tunelu, který ve vozech s trambusovou kabinou omezuje vnitřní prostor. Vytápění kabiny zabezpečuje závislé olejové topení (výměník, kterým protéká ohřátý motorový olej, v něm se ohřívá voda a ta vytápí kabinu) a nezávislé naftové topení. Kabina je velmi dobře hlukově izolována.

Korba, určená pro provoz v Rusku, má objem 13, 8 m3, překrývá kabinu (z bezpečnostního hlediska - chrání řidiče i kabinu před padajícím kamením, pískem ....). Tento druh korby musí být vyhříván pomocí výfukových plynů, protože vozidlo musí být schopno provozu klidně při teplotách -30°C. Korba je vyrobena ze speciální oceli typu Hardox. Dno má tloušťku 8 mm a boční stěny 6 mm.

Pneumatiky 12 x 20 (24) na celém vozidle. Na zadních náprav je dvojmontáž. Palivová nádrž je vyrobena z oboustranně hliníkovaného plechu, má obsah buď 220 nebo 320 litrů.

Napětí 24 V, dva akumulátory 165 Ah, alternátor 28 V / 50 A, startér 24 V / 6, 6 kW. Nejvyšší rychlost se pohybuje kolem 80 km/h.


Zpět na stranu "TATRA 163"