Tatra 22-25 (1926-1935)
 
  

Tatra 25 

Prototyp byl postaven v r. 1926 z dílů běžně dříve montovaných, tedy sériových. Vozidlo mělo charakter třínápravového silničního tahače těžkých přívěsů. 

Pohon byl na všechna kola, tedy 6 x 6. Doslova raritou bylo odpérování přední nápravy, kde bylo použito vinutých per. Na zadních nápravách byly použity podélně uložená listová pera. Podvozek byl opatřen uzávěrkami diferenciálů. Vozidlo bylo vybaveno tlakovzdušnými brzdami Knorr.

Převodovka byla čtyřstupňová, přídavná převodovka měla dva rychlostní stupně.

Motor byl ještě zážehový (benzinový) řadový šestiválec, kapalinou dokonale chlazený, ventilový rozvod OHV, zdvihový objem 12 214 cm 3, max. výkon 88,2 kW (120 koní) při 1 500 ot. min -1. Motor byl umístěn v přední části tahače pod kapotou. Mazání bylo tlakové, oběžné. Přípravu paliva zajišťoval karburátor Zenith 48 KB (48U) u prototypu, později se montoval Solex MOVL 5.

Vozidlo mělo celkem 6 kol, vzadu byly jednomontáže, o rozměru 40 x 10,5". Užitečná hmotnost nebyla velká, jen 4 000 kg, ale musíte si uvědomit, že tahač nebyl určen k přepravě nákladu, a tedy mohl být zatížen 4 tunami, aby se zvýšila adhezní hmotnost. Rozchod kol vpředu byl 1 740 mm, vzadu 1 700 mm, rozvor náprav 3 000 + 1 250 mm. Délka vozidla byla 6 750 mm, šířka 2 400 mm a světlá výška 280 mm. Ložná plocha měla rozměry - 3 090 x 2 100 mm. 

Jako správný tahač měla Tatra 25 naviják. Výrobce udával tažnou sílu, bez použití kladky, 6 až 10 tun !!!

V r.1926 spatřil světlo světa jen jeden kus, sériová výroba se rozběhla až ve 30. letech, konkrétně se jednalo o roky 1933 a 1934, kdy bylo vyrobeno dalších 28 kusů. 

U sériových vozidel došlo k úpravě motoru, kdy bylo sníženo vrtání o 5 mm a tím klesl objem motoru na 11 200 cm 3 a pochopitelně i výkon na 80,9 kW (110 koní). 

Tahač byl používán především v armádě k tahání děl.

Do dnešních dnů se zcela určitě zachovaly 2 neúplné exempláře. Jeden je vystaven v Muzeu v Kopřivnici - podvozek, tento vůz byl až do začátku 80.-tých let naprosto kompletní, ale protože byl tak velký, že se nikam nevlezl, tak byla jeho karoserie zlikvidována. No, a druhý kus žije někde v Anglii, jak dokládá tento snímek.

Zpět na stranu "Tatra 22-25"