Tatra 815 - 2 (1990-dodnes)

   

Zmodernizovaná podoba řady T815 se začala objevovat na trhu počátkem devadesátých let. Především se oproti svému předchůdci polepšila v těchto směrech :zlepšení provozně ekonomických vlastností vozu, prodloužila se životnost, snížila se spotřeba paliva, bylo zvýšeno užitečné zatížení a podařilo se splnit i přísnější ekologické předpisy.

Úpravy se dotkly :

podvozku a hnacího ústrojí - zesílení uložení výkyvných polonáprav vepředu i vzadu, zlepšení způsobu pojištění šroubů talířových kol.

zadních náprav - zesílení mezikusu třmenů pera (díky tomu zvýšení celkové a užitečné hmotnosti), vyosení uložení listového pera, zvýšení dimenze jeho závěsu.

motor - modernizovaná generace motorů se začala označovat T3A, byl zvýšen kroutící moment (nejdůležitější úprava), byly splněny požadavky norem EHK 24 a 49. Nově byla zavedena termostatická regulace chlazení oleje a elektronická regulace chlazení. Tyto novinky vedly k tomu, že se podařilo zvýšit životnost celých válcových jednotek (hlavně hlav válců) a snížit spotřebu paliva. Efektivně se využívá odpadního tepla oleje motoru na vytápění kabiny řidiče a to až do -30°C.

převodovka - začala se používat kluzná uložení kol stálého záběru 4. a 5. rychlostního stupně. Byla rozšířena nabídka pomocných pohonů. Nerad, avšak oprávněně zde musím kritizovat konstrukční provedení některých převodovek obsahujících 6. rychlostní stupeň. Jedná se především o sedlové tahače. Zde kopřivničtí konstruktéři šlápli vedle a tyto převodovky velmi brzy berou za své a nic se s tím nedá dělat. Věřme, že se z této chyby pro příští modely poučí.

brzdy - díky novému materiálu brzdového obložení se zlepšil brzdný účinek, stabilizace, tepelná odolnost a životnost.

řízení - nové rozebíratelné klouby s možností domazávání.

sklápěcí zařízení - u sklopek byl teleskop sklápění uložen na skříň 2. zadní nápravy, což má za následek pokles hmotnosti a zjednodušení ovládání. Byla provedena změna způsobu manipulace sklápění na mechanické. Nově byla uložena rezerva automobilu na čelní stěnu korby, ovládání (spouštění a vytahování) rezervy se provádí mechanicky vrátkem. Při jízdě v terénu je možno zvednout zadní nárazník, aby nedošlo k jeho poškození.

čističe - jak u palivového (hrubý filtr na naftu), tak u vzduchového filtru byla zavedena elektrická indikace znečištění.

Splnění hlukového limitu 84dB si vyžádalo úpravu motoru a hnacího ústrojí vozidla, a to : úplnou kapotáž motoru, použití účinějšího tlumiče výfuku a koncovka tlumiče byla vyvedena nad kabinu řidiče. Část krytu motoru je pevná a část tvoří tunel kabiny. Jednotlivé části krytu jsou utěsněny pryžovými profily.

zlepšení pracovních podmínek řidiče - v celé kabině se začal používat nový antihlukový materiál, nad čelním sklem je umístěna odkládací polička, autorádio a zespod jsou namontovány protisluneční clony, zlepšena byla také přístrojová deska, co do designu, tak i funkce. Nový je otáčkoměr a některé ovládací prvky. Nově začal výrobce nabízet možnost další dodatečné montování nadstandartní výbavy dle přání zákazníka (klimatizace, cyklovač stěračů...). Na krytu motoru (v kabině) je umístěn ovladač ruční brzdy, pomocných pohonů, mezinápravového diferenciálu, uzávěrky diferenciálu - všechny jsou po pravé ruce řidiče.Na levé straně pod přístrojovou deskou je páka spouštění korby - plynule nahoru i dolů. Nově je řešeno vytápění kabiny odpadním teplem od oleje motoru (na přání nezávislé topení). Vyhřívání korby výfukovými plyny ocení řidiči především v arktických podmínkách, stejně jako zásuvku pro temperování baterií a oleje v motoru.

Vozidlo Tatra 815-2 je snadno ovladatelné i v těch nejnáročnějších podmínkách. Životnost je 500 000 km do 1. generální opravy (prodloužení o 80 000 km) a díky zmíněným úpravám se zvedla celková hmotnost vozidla na 28 500 kg. T815-2 přináší další zlepšení specifických vlastností nákladních automobilů z Kopřivnice a je důstojným pokračovatelem Tatrovácké koncepce.

Euro I Tato řada vznikla jako důsledek toho, že v celé Evropské Unii začala 1.10.1993 platit nová ekologická norma týkající se škodlivin ve výfukových plynech - EURO I. Od modelového roku 1994 začala Tatra a.s. nabízet svým zákazníkům (v ČR) dva druhy motorů.

T3A - 928 - TM - osmiválcový vidlicový vzduchem chlazený naftový motor s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný jedním turbodmychadlem ČZM K36. s chlazením plnícího vzduchu v mezichladičích umístěných nad sacím potrubím a s oddělenou olejovou nádrží.

Novinky :

Vstřikovací čerpadlo BOSCH 7100.

Hlavy válců z materiálů s vyšší pevností a odolností proti tepelné únavě, rozšířená dosedací plocha na válec.

Kotevní šrouby pro hlavu a válec s vyšší pevností a se zpřesněnými úchylkami průměru a tvaru dříku.

Zesílená kliková skříň.

Ojnice a píst s trapezovým okem pro pístní čep.

Klikový hřídel se zvýšenou pevností.

Vývod pro závislé olejové topení.

Pomocné startovací zařízení BERU s plamenovým ohřevem nasávaného vzduchu pro usnadnění studeného startu a omezení vývinu bílého kouře po startu motoru.

Motor byl homologován podle předpisů ES č. 80/1269, 72/306 a 88/77 - splňuje limity exhalací EURO I.

KHD - BF8L 513LC- osmiválcový vidlicový vzduchem chlazený naftový motor s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný jedním turbodmychadlem s chlazením plnícího vzduchu v mezichladičích.

Motor :

T3A - 928 - TM

KHD - BF8L 513LC

Počet a uspořádání válců :

V 8

V8

Zdvihový objem ( l ) :

12,67

13,73

Vrtání (mm) :

120

125

Zdvih (mm) :

140

140

Kompresní poměr :

17,5

17

Jmenovitý výkon (kW, EHK 85) :

225

252

Jmenovité otáčky (min-1) :

2 000

2 100

Max. točivý moment (Nm, EHK 85) :

1 250

1 395

Otáčky max. točivého momentu (min-1) :

1 200

1 300

Měrný výkon (kW / l) :

17,8

18,3

Max. efektivní tlak (MPa) :

1,24

1,27

Momentová pružnost :

1,16

1,25

Min. spotřeba paliva (g / kW) :

206

207,5

Hmotnost (kg, suchý motor bez spojky) :

1 090

1 090

Měrná hmotnost (kg / kW) :

4,84

4,3

Emise :

EURO I

EURO I

Euro II

T3B - 928 - TMK - v průběhu roku 1995 se objevil nový motor splňující emisní předpisy platné od 1. 10. 1996. Existuje ve dvou výkonových verzích - 230 kW a 255 kW.

Motor :

T3B - 928 - TMK60

T3B - 928 - TM50

Počet a uspořádání válců :

V 8

V8

Zdvihový objem ( l ) :

12,67

12,67

Vrtání (mm) :

120

120

Zdvih (mm) :

140

140

Kompresní poměr :

17,5

17,5

Jmenovitý výkon (kW, EHK 85) :

255

230

Otáčky max. výkonu

1 800 ot.min-1

1 800 ot.min-1

Jmenovité otáčky (min-1) :

2 000

2 000

Max. točivý moment (Nm, EHK 85) :

1 570

1 400

Otáčky max. točivého momentu (min-1) :

1 200

1 200

Měrný výkon (kW / l) :

20,1

18,1

Max. efektivní tlak (MPa) :

1,56

1,38

Momentová pružnost :

1,16

1,15

Min. spotřeba paliva (g / kW) :

200

200

Hmotnost (kg, suchý motor bez spojky) :

1 090

1 090

Měrná hmotnost (kg / kW) :

4,27

4,74

Emise :

EURO II

EURO II

sklápěče

jednostranné ( T815-2 S01,S01(Arktik),S11,S21,S24,S81 )

třístranné ( T815-2 S03,S13,S23,S43 )

valníky

civilní ( T815-2 V51 )

vojenské ( T815-2 VVN,T816 Liwa )

podvozky ( P11,R11,R12,R35,R41,R55,R81,R91)

vojenské nástavby

jeřáby

autobagry

cisterny ( T815-2 R12,R24,R41 )

speciální nástavby

vyprošťovací vozidla

hasičské nástavby

požární žebříky

vysokozdvižné plošiny

hasičské cisterny

tahače

dvounápravové ( T 815-2 N51 )

třínápravové (T 815-2 N01,N11,N12,N14,N31,N32,N34 )

Zpět na stranu "TATRA 815-2"