Tatra 815 (1982-1990)

Po 53. zasedání RVHP bylo jednoznačně rozhodnuto, že nákladní terénní automobily se vzduchem chlazenými motory a užitečnou hmotností přes 12 tun se pro celé RVHP budou vyrábět jedině v Tatře. Toto rozhodnutí přispělo nejen k rozvoji celého podniku (včetně polygonu), ale také k intenzívnějšímu vývoji nové řady nákladních automobilů označené jako T 815. Nejdůležitější požadavky, které musela nová řada splňovat, byly : zvýšení výkonu motoru, prodloužení životnosti z 200 000 km na 420 000 km (do 1. generální opravy), nahrazení 2 dosud vyráběných řad (T 148 a T 813), splnění všech legislativních požadavků nejen u nás, ale i v zahraničí (do r. 1990). Nový model měl celkem 142 hlavních konstrukčních skupin oproti 219 u T 148 a T 813 (dohromady), celkem bylo nahrazeno 57 modifikací obou řad a přibylo 12 úplně nových. U motorů řady T3 (unifikované základní rozměry válců) se podařilo konstruktérům zvýšit výkon motoru až o 45%, stoupavost vzrostla o 14%, u tahačů o 12%. Základním typem se stal třístranný plněpohonný sklápěč trambusového typu s vlastnostmi kapotového provedení. Charakteristickým znakem se stalo vysunutí krajních náprav na začátek a konec vozidla. Dosáhlo se tak zvýšení přepravní kapacity při celkovém zkrácení vozidla o 750 mm. Při návrhu koncepce vozidla bylo využito matematického modelování a jeho vhodnost se ověřovala provozními zkouškami, které prokázaly další výhody tohoto řešení (zlepšení výhledu a ovladatelnosti).

Typová řada T 815 měla těchto pět základních skupin :

1) sklápěče s užitečnou hmotností 15 tun, třístranné, jednostranné, po speciálních úpravách byl možný provoz až při - 55°C (verze Arktik)

2) silniční modifikace se dvěma druhy valníků a čtyřmi druhy návěsových tahačů s motory až do výkonu 265 kW, celková hmotnost soupravy až 48 tun. Valník 6 x 6 pro těžkou službu, tahače 4 x 4 a 6 x 6 pro dálkovou přepravu i pro stavební dopravu a účelový provoz v soupravě. Od sklápěčů se liší celou řadou jiných použitých skupin - střední provedení trambusové budky s lůžky, širokoprofilové pneumatiky, pneumatické odpružení zadních náprav s regulací stálé polohy aj.

3) podvozky pro účelové nástavby, určené pro montáž plošin, jeřábů, přepravníků dlouhých materiálů, ap. až do celkové hmotnosti 28 tun, popř. 32 tun (na silnicích) a 36 tun mimo ně. Podvozky 6 x 6 pro zemědělství, podvozky 6 x 6 a 8 x 8 s nízkou předsunutou kabinou pro jeřáby ... Podvozky Tatra jsou dodnes pro tyto účely nejvhodnější, protože mají několikanásobně vyšší tuhost v krutu (5 až 20 x) než podvozky klasické koncepce.

4) tahače těžkých přívěsů, určené do souprav, základní tahač 6 x 6, na háku utáhl až 120 tun, motor 265 kW (přeplňovaný dvanáctiválec).

5) speciální vozidla - určená převážně pro armádu.

Základem nové řady se staly inovované motory T3. Celá řada se skládá z osmi, deseti a dvanáctiválcových motorů o vrtání 120 mm a zdvihu 140 mm. Válce jsou uspořádány do "V", úhel mezi řadami válců je 90°, přímý vstřik paliva. Byl použit dělený, valivě uložený klikový hřídel v tuhé tunelové skříni, nový ventilátor a originálně řešený torzní tlumič kmitů. Kompresní poměr - 16,5 : 1, ventilový rozvod OHV.

označení

počet válců

obsah (ccm)

výkon (kW/k) při 2 200 ot. za min.

plnění

točivý moment (N.m)

T3 - 928 - 30

8

12 667

170 / 231

atmosférické

840

T3 - 929 - 11

10

15 825

208 / 283

atmosférické

1 030

T3 - 930 - 50

12

19 000

235 / 320

atmosférické

1 130

T3 - 930 - 30

12

19 000

265 / 360

turbodmychadlem

1 295

Motor byl pružně uložen na pomocném rámu a s převodovým ústrojím je spojen pomocí krátkého hnacího hřídele. Pětistupňové hlavní převodovce je předřazena přídavná dvoustupňová synchronizovaná sestupná převodovka. Převodovka je dimenzována pro spolehlivý přenos výkonů celé řady motorů jedním provedením. Základních pět stupňů se půlí v předřazené převodovce, a to předvolbou poloautomaticky. Přeřazení trvá 0,15 s. Ve srovnání s převodovkou Tatry 148 je zde vidět značný technický pokrok. Hmotnost převodovky se snížila z 776 kg na 532 kg při zvýšení převodového rozsahu z 9,9 na 13,36 a snížení celkového počtu vyráběných dílů z 266 na 159. Tahače těžkých přívěsů mají ještě zařazenou dvoustupňovou převodovku, takže počet rychlostních stupňů je 20. V nosné rouře se hnací moment rozvádí unifikovanými děliči přes mezinápravové a nápravové diferenciály, nové jednodušší a spolehlivější konstrukce, na nápravy. Stavebnicovost podvozku umožňuje varianty provedení vozidel od typů 4 x 4 až po speciální podvozky typu 12 x 8.

Nápravy jsou rekonstruované v hnacím ústrojí i v místech přenosu sil. Rekonstrukce umožnila přenos výkonu 320 koňských sil na zadní nápravy bez redukcí v kolech i v náročném terénním provozu. Odstranění redukcí v kolech se odrazilo v nižších jízdních odporech, což potvrdily i výsledky provedených zkoušek. Zadní nápravy jsou opatřeny dvojitým utěsněním proti vnikání prachu a nečistot a má nové připojení hnacího hřídele k náboji. Pro přenos vyšších výkonů (především u přeplňovaných motorů) byly vyvinuty i nápravy s redukcemi v kolech. Nápravy byly přizpůsobeny pro použití radiálních i diagonálních pneumatik. Přední náprava byla odpružena zkrutnými tyčemi, které umožnily důsledně uplatnit koncepci posunutí přední nápravy až k samému předku trambusového vozidla. Torzní tyče jsou dvou průměrů, pro zatížení 6,5 nebo 8 tun. Odpružení doplňují účinné tlumiče pérování. U všech sklápěčů a některých podvozků se používalo k odpružení půleliptických listových per, obdobně bylo řešeno i odpružení přední řízené dvojnápravy (u přívěsových tahačů). U verzí s jednomontáží zadních náprav se používalo vzduchové odpružení zadních náprav s regulací polohy náprav bez ohledu na zatížení.

Řízení se šnekovou převodkou má nový hydraulický posilovač jednodušší konstrukce.

Bubnové brzdy jsou jednotné pro všechny modifikace.

Montovaly se krátké dvoumístné kabiny, střední dvoumístné kabiny s lůžkem a dlouhé kabiny pro vícečlennou posádku vozidla.


Zpět na stranu "TATRA 815"