Tatra 816 WILDFIRE (1998)

WILDFIRE byl v Kopřivnici navržen a vyroben v roce 1998 s cílem vzdorovat rozsáhlým požárům v USA a jiných zemích celého světa. Údajně vznikl také z iniciativy americké firmy Twin, vyrábějící automatické převodovky, ale tato informace není nijak potvrzena.

Základ celého vozu tvořil podvozek odvozený z vojenského speciálu LIWA, který se dodával do SAE. Vozidlo má všechna kola řiditelná (!), základ podvozku tvoří centrální roura a 8 nezávisle zavěšených trvale hnaných kol. Všechny osové i mezinápravové diferenciály jsou opatřeny uzávěrkami. Odpružení jednotlivých polonáprav obstarávají listové pružiny s teleskopickými tlumiči.

Motor byl, bohužel, kapalinou chlazený vznětový vidlicový osmiválec pocházející z produkce německé firmy KHD Deutz. Motor BF8M 1015C má přímý vstřik paliva a chlazení plnícího vzduchu. Ze zdvihového objemu 15 874 cm 3 (vrtání 132 mm a zdvih 145 mm) dokázali němečtí konstruktéři získat výkon rovných 400 kW (544 koní) při 2100 ot. min -1 a točivý moment 2650 N.m při 1200 ot.min -1. Motor o hmotnosti 1060 kg je vybaven speciálním systémem mazání, který umožňuje provoz i při podélném náklonu 45° a příčném sklonu 30°. Přeplňování motoru zajišťují 2 turbodmychadla KKK K27, ev. Schwitzer. Celý chladící systém motoru je z produkce firmy Längerer Reich a má objem 61 litrů chladící kapaliny. Chladič ovšem není umístěn za přední maskou, nýbrž za kabinou a to proto, že by se za masku nevlezl. Po odklopení masky se sice taky objeví chladič, ovšem to je tzv. Intercooler, neboli mezichladič plnícího vzduchu.

Místo spojky je kapalinový měnič momentu Twin Disc 8-FLW-1754-1 vybavený blokovací spojkou a dvěma pomocnými pohony.

Tatrováčtí konstruktéři dokázali do centrální roury implantovat plně automatickou převodovku americké produkce - Twin Disc. Převodovka je šestistupňová, hydraulicky řazená pod zatížením a elektricky ovládaná Twin Disc TD-61-1175. Váží celkem 713 kg.

V kabině je oproti civilní T815 střešní průlez a sklo je děleno na 4 díly, jako u vozidel do odlišných klimatických podmínek. Kabina se dá hydraulicky sklápět.

Brzdový systém tvoří celkem dva na sobě nezávislé okruhy (provozní brzda). Dále je vozidlo vybaveno odlehčovací brzdou (motorovou), nouzovou a parkovací (pružinová působící na kola obou zadních náprav).

Řízení ZF Servocom je doplněno o hydraulický posilovač.

Na všech kolech byla použita jednomontáž, kola jsou rozměru 20 x 10 V a výrobce je obul do pneumatik Michelin 16,00 R 20 XZL, všechna kola je možno centrálně dohušťovat.

Přední nájezdový úhel je 29° i s radlicí, boční náklon 51%.

Podvozek je vybaven technickou lahůdkou - jako ochrana proti sálavému teplu fungují trysky, které postřikují terén pod vozidlem.

Střešní monitorovací systém je ovládán z kabiny a má dosah 65 metrů.

Hasící nástavbu dodala firma THT Polička, o ní blíže v tech. datech. Krátce - nádrž na 11 000 litrů vody, 500 litrů pěnidla a vysoce výkonné čerpadlo - 3600 litrů za minutu, které je schopno vyprázdnit celou nádrž vody za 3,5 minuty !

Buldozerová radlice pochází z firmy Transporta.

Vozidlo prošlo velmi úspěšně testy v Nevadě a Jihoafrické Republice, která se později stala jeho novým domovem. Tatra dokázala v Nevadě uhánět plně naložená terénem průměrnou rychlostí 50 až 60 km/h, nezalekla se ani všech možných stoupání a příčných náklonů.

Zpět na stranu "Tatra 816 WILDFIRE"