Cenový šlágr

Naši kolegové z odborného motoristického týdeníku Verkehrs Rundschau, vycházejícího v Mnichově, podrobili náročnému testu vozidlo z kopřivnické automobilky Tatra Terrno.1 6×6.

Jsme přesvědčeni, že jejich informace i postřehy budou užitečné i pro české čtenáře. Za 137 500 marek nedostanete v Německu ani běžný podvozek - u Tatry však získáte kompletní třístranný sklápěč. Zatímco skoro ve všech ostatních oborech běží konjunktura na plné obrátky, vypadá to na stavbách jako v době kamenné. Stavební firmy a výrobci automobilů si naříkají na málo objednávek. Není divu, že mnohé podniky odsouvají investice. Tato situace by měla otevřít nové perspektivy cenově výhodným vozidlům pro stavby. Ale ačkoliv z finančního i technického hlediska jsou vozy zajímavé, nezaznamenala česká tradiční značka Tatra dodnes v Německu žádný mimořádný úspěch. Po Semexu a lužickém Automobilovém závodě se našel Gerhard Friedrich z města Raesfeld-Erle jako dovozce kopřivnických automobilů. A věří skálopevně v úspěch!

Nový importér by chtěl znovu oživit Tatru na německém trhu

Angažování dokonalého znalce vozidel Tatra by mělo vyústit v přípravu vozů z České republiky tak, aby se přiblížila vkusu německých zákazníků, v žádném případě si podnikatel nepřipouští, že by mohl ztroskotat. Podle přání potenciálních zákazníků nabízí Friedrich bez byrokratických formalit zkušební vozidla. Rovněž testovaná červená sklápěčka Terrno.1 6×6 s trambusovou budkou pochází ze současného parku předváděcích vozidel. Přesně 137 500 marek požaduje Friedrich za vozidlo z Kopřivnice. To je cena třístranného sklápěče včetně příslušenství jako je nahoru vytažený výfuk. Nakupte to!

Prostý vzhled. K tomu je třeba dodat, že opticky Terrno.1 není právě adept na získání ceny krásy. Ve srovnání se současnými západními výrobky působí design poněkud zastarale. Absence nejrůznějších doplňků a plastových ozdob je konec konců pro zákazníka výhodou. Kde nic není, nemůže se ani nic poškodit. Vozidlo poněkud zastaralého vzhledu působí jakoby oděno do spodního prádla beze švů. Plošnými vylisovanými plasty získává kabina nádech interiérů šedesátých let. Přece má tato příslovečná úprava, připomínající minulost, svůj půvab, zejména když je uzpůsobena pro snadnou obsluhu. K dispozici je dostatek odkládacích míst. I ostatní doplňky působí archaicky - odklopný popelník v obložení dveří, hlavní páka řízení suchá jako louč, filigránský posuvný ovladač topení a větrání nebo obrovské starožitné vnitřní svítilny, plnící však svou funkci. Totéž platí pro uspořádání přístrojové desky s nekoncepčním uspořádáním přístrojů, spínačů a ovladačů. Po rozhlédnutí po interiéru ovšem zjistíte, že zdánlivý zmatek má přece jen svoji logiku.

Dobrý výhled je na úzkém staveništi neocenitelnou předností

Přesvědčivé škrty, respektive ústupky, musíte učinit při hodnocení nabídky vnitřního prostoru. Vystačí, ale je menší, než se na první pohled zdá. Pokus dosáhnout sedadlo spolujezdce přes široký mohutně se klenoucí tunel motoru mohou absolvovat jen řidiči s gumovými klouby. Kladné body Tatra nasbírá za bohatě dimenzované prosklení kabiny a plochou přístrojovou desku. Obojí dohromady zajišťuje dobrý výhled z vozu, zejména bezprostředně před vozidlo.

Překvapivě vysoký komfort nabízí obě, vzduchem odpružená sedadla. Nejsou ani tvrdě, ani příliš měkce čalouněna. Rovněž proti integrovaným bezpečnostním pásům nelze nic namítat. Jen možnosti nastavení nedosahují obvyklému standardu. S tím se však dá žít, stejně jako s chybějícím vytápěním sedadla, imobilizérem nebo elektrickým stahováním oken. Vymožeností nové doby se však řidič Terrna vzdávat nemusí. To jsou například dostatečně dimenzovaná elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Dále můžeme připočíst ostřikovač světlometů, kazetový přehrávač s rádiem Blaupunkt či přídavné naftové topení s nastavitelnými hodinami. To vše patří k sériové výbavě vozidla. Přídavné topení je ovšem nezbytností, neboť běžné olejové vytápění ovívá i po delší době jízdy vnitřek kabiny nepříliš teplým vzduchem. nemocní-li dnes řidič, je to snad to nejhorší, co může podnikatele potkat.

Vylepšení by si zasloužila přední stupačka a nastupování vůbec. Z důvodu malého úhlu otevření dveří je nastupování nepohodlné. Pomohou v dobrém dosahu umístěná madla a schůdky s odpovídající výškou. Pod staromódním kabátem očekáváte zastaralou techniku. Skutečnost je však poněkud jiná. Narazíte totiž na vlastní pohonnou jednotku, přesněji řečeno na motor spřažený kloubovým hřídelem s převodovkou. Vzduchem chlazený motor zdvihového objemu 12,7 l a výkonu 255 kW má v naší zeměpisné šířce již místo v průmyslovém muzeu - pro Čechy je to však z nedostatku vlastních alternativ stále ještě nejlepší volby. A ruku na srdce - vzduchem chlazený kolos svoji práci nevykonává špatně. Výkon a točivý moment jsou dostatečné v případě sólo jízdy. Kultura běhu, reakční doba a tažná síla se zdají dostatečné.

Řidič si musí zvyknout na mnoho archaických detailů

Nepříliš přesné řazení vyžaduje pevnou ruku. I zde platí, že zvyk je druhá přirozenost. Převodovka je dobře odstupňovaná. Pro těžký terén je k dispozici redukce, která zdvojnásobuje počet rychlostních stupňů na dvacet. A právě tady je Tatra Terrno ve svém živlu. Se zařazeným předním pohonem a aktivovaným zámkem diferenciálu - samozřejmě na odpovídajících pneumatikách - slouží i v extrémně těžkém terénu dobře svému řidiči. Základem a zárukou pro mimořádné terénní schopnosti je centrální nosná roura s výkyvnými polonápravami. Tato rafinovaná a velmi nákladná konstrukce umožňuje bezkonkurenční zkřížení náprav.

U Terrna jsou polonápravy odpruženy vzduchovými vaky s vinutými pružinami. Tím se stávají kyvné nápravy X, pro desetiletí spojené s Tatrou, již minulostí. Toto konstrukční řešení dále umožňuje citlivé odpružení zadní nápravy při různých zatíženích. Za odpružení přední nápravy nesou zodpovědnost torzní tyče. Společně zajišťují, zejména v těžkém terénu, komfortní pérování, které byste u Terrna neočekávali.

Dokonce na silnici překvapí Tatra dobrým chováním. Řízení ZF pracuje přesně. Držení přímého směru a ovládání si vysloužily hodnocení “dobrý”. Tatra u svých modelů 6×6 nabízí obligátní bubnové brzdy na všech kolech. Působí - rovněž bez moderního elektronického řízení - rychle. Přesněji definovaný průběh tlaku a jeho jemnější dávkování si můžeme zatím jen přát. Co není to pravé: málo účinná výfuková brzda. Při sjíždění svahů je to velký handicap. Je třeba učinit několik ústupků a s Čechem naladit přátelskou notu. To se může v případě Terrna snadno podařit.

Motor

Vzduchem chlazený vznětový přeplňovaný vidlicový osmiválec s chladičem plnícího vzduchu, typ Tatra T3B-928TMK-60. Dva ventily v každém válci. Mechanické vstřikovací čerpadlo, emisní norma Euro 2. Zdvihový objem 12667 cm3, výkon 347 k (255 kW) při 1800 min-1, největší točivý moment 1570 Nm při 1200 min-1.

Převodové ústrojí

Ručně řazená pětistupňová hlavní převodovka s půlenými převody, typ Tatra 10 TS 160, dále přídavná dvoustupňová převodovka s převody - silnice / terén. Dostáváme tedy 20 rychlostních stupňů vpřed a 4 vzad, ovšem jezdit se dá na 10 silničních nebo 10 térenních. Jednoduché kulisové řazení do písmene H.

Podvozek

Vpředu - připojitelný pohon předních kol, závěr diferenciálu, nezávislé zavěšení, kyvné polonápravy, odpružení torzními tyčemi.

Vzadu - poháněné nápravy s nezávisle zavěšenými koly, pérování vinutými pružinami a vzduchovými vaky, závěry diferenciálů, pneumatiky 315/80 R 22,5.

Brzdová soustava

Dvouokruhový brzdový systém ovládaný tlakovým vzduchem, ABS, bubnové brzdy se samonastavitelným klínovým ovladačem vpředu a vzadu, motorová brzda s výfukovou klapkou, parkovací brzda na obou zadních nápravách.

Hmotnosti a rozměry

Délka x Šířka x Výška : 7650 x 2500 x 3120 mm

Rozvor : 2440 mm + 1320 mm

Pohotovostní hmotnost (s řidičem a plnou nádrží objemu 230 l) : 12 100 kg

Užitečná hmotnost : 16 400 kg

Objem sklápěčky : 9 m3

Cena (bez DPH) platná v Německu :

základní cena - podvozek 6x6 s třístranným sklápěčem 137 500,- DM.